Pokud chceme obstát na trhu, náš facility management musí být efektivnější. Budoucností IFM jsou chytré technologie
Strojově zpracovávané revizní záznamy, automatizovaná prediktivní údržba, vzdálené dohledy, úklidoví roboti, chytré recepce. Právě tak podle provozního ředitele SSI Group Stanislava Koláře vypadá blízká budoucnost facility managementu. „Abychom obstáli, musíme naše služby zefektivnit a zároveň snížit náklady,” dodává s tím, že cestou k úspěchu jsou inovace a rozvoj chytrých technologií.
Již nyní dosahujeme prvních výsledků – náš systém vykazuje až 90% přesnost výstupů. V některých případech dokážeme ušetřit až 80 „člověkohodin“ měsíčně.
Ředitel útvaru údržby SSI Group Stanislav Kolář
Chytré technologie jako budoucnost integrovaného facility managementu. Co konkrétně si pod tímto heslem máme představit?
Vnímáme stále více nároky na rychlost a přesnost řešení, ale zároveň i potřebu vše zajistit za nějaké rozumné peníze. Tomu však rozhodně nenahrává současný stav pracovního trhu. V oboru máme nedostatek kvalifikovaných pracovníků a u těch nekvalifikovaných zase převládá malý zájem o fyzicky náročné práce, například úklid. V této situaci mohou pomoci chytré technologie, které zvládnou rutinní či fyzicky náročné úkoly, aniž by k tomu byl potřeba lidský zásah. Lidské zdroje naopak využijete na činnosti, které stroje či technologie nezvládnou. Ve výsledku tak snížíte náklady za personál i energie, výrazně zjednodušíte a zrychlíte práci a v mnoha případech tím zároveň přispějete k ochraně životního prostředí.
Můžete tuto strategii přiblížit na nějakém konkrétním případě?
V SSI Group aktuálně spolupracujeme s českou technologickou firmou Datasentics na projektu automatizace administrativních činností. Tento typ práce bývá pro člověka často časově náročný a zahrnuje rutinní úkoly, které lze efektivně přenést na automatizované systémy. Již nyní dosahujeme prvních výsledků – náš systém vykazuje až 90% přesnost výstupů. V některých případech dokážeme ušetřit až 80 „člověkohodin“ měsíčně. Tento systém chceme dále rozvíjet, například v oblasti objednávání revizí, správy dokumentů nebo vyčítání faktur.
Jaké další služby se chystáte pomocí technologie strojového učení zefektivnit?
Rádi bychom také co nejdříve spustili projekt, v rámci kterého bude strojové učení do jisté míry obsluhovat oblast údržby. V současné době nejčastěji pracujeme v reaktivním režimu, což znamená, že když se něco pokazí, zajistíme nápravu. Naším cílem je přejít na prediktivní údržbu, která se nebude řídit pouze doporučenými intervaly od výrobce, ale výstupy na základě „big dat”, které nám poskytne právě systém strojového učení. Pomocí snímačů a strojově zpracovaných dat dokážeme s předstihem předpovědět možnou závadu a včas vyměnit vadnou součástku.
Například pokud čerpadlo začne vykazovat určitou frekvenci kmitů, systém vyhodnotí, že by mohlo jít o opotřebené ložisko a doporučí zásah. Na první pohled se to může zdát jako nákladné preventivní opatření, ale v dlouhodobém horizontu přinese významné úspory a zamezí větším poruchám. Chytrá technologie zefektivní práci na údržbě a firma se tak může intenzivněji soustředit na péči o své zákazníky. Velký potenciál automatizace vidíme také v oblasti energetického managementu.
Mají chytré technologie místo také v oblasti bezpečnosti?
Velmi dobře se dnes uplatňují v rámci systémů vzdáleného dohledu. Chytré kamery dokáží upozornit na potenciálně rizikové situace jako je třeba odložené zavazadlo v nákupním centru a zároveň „vytrasovat” osobu, která je tam zanechala. Zvládne také detekovat nestandardní „nákupní chování” zloděje či vandala v obchodě nebo upozornit na možnou zbraň skrytou pod oblečením. Velké kancelářské budovy nebo sídla firem pak může skvěle obsloužit chytrá samoobslužná recepce a fenomén internetu věcí už výrazně ovlivňuje i oblast úklidu.
O úklidových robotech slyšíme v poslední době často. Je to velké téma pro facility management?
Rozhodně je to fenomén, který se dostává stále více do popředí zájmu. Snad ještě více než v ostatních oblastech integrovaného facility managementu totiž právě v oblasti úklidu chybí dostupná pracovní síla, potažmo se tam stává lidská práce více a více nákladná. Po této stránce situaci nepřály ani poslední úpravy v zákoníku práce. Řada nadnárodních společností se proto v současné době ocitá na hranici toho, co jsou ochotny akceptovat, a ptají se, jak je možné, že na jiných evropských trzích jsou jejich náklady nižší. Musíme tedy klientům finanční stránku vyvážit něčím jiným, abychom mohli zachovat přijatelnou cenu, ale stejně kvalitní servis v rámci služby.
Roste v Česku zájem o úklidové služby robotů?
Až pětina našich klientů se zajímá o to, zda by se na jejich zakázce roboti uplatnili. Vidí v tom jednak řešení problému s nedostatkem zájemců na trhu práce, jednak cestu ke snížení fluktuace na zakázce, zlepšení pracovních podmínek lidí nebo lepší skóre udržitelnosti. Roboti dokáží efektivně šetřit vodu i chemii, což výrazně přispívá k dobré bilanci pro ekologické účetnictví v rámci směrnice ESG. Takže budoucnost v robotizaci jednoznačně vidíme, ale ještě je potřeba čas na vývoj. Například ještě nemáme vyřešenu odpovídající infrastrukturu pro to, aby úklidoví roboti zvládali sebeobsluhu.