10 let na Slovensku: Klíčové momenty expanze i současné plány do budoucna v rozhovoru s majitelem SSI Group Janem Vodrážkou
Jan Vodrážka, majitel SSI Group
Slovensko bylo před deseti lety jasnou volbou pro první zahraniční expanzi společnosti SSI Group. Služby v oblasti facility managementu zde rychle našly své místo. Majitel společnosti Jan Vodrážka, který stál za rozhodnutím rozšířit své působení za hranice Česka, v rozhovoru vzpomíná na klíčové momenty této cesty, ale i na výzvy a zásadní rozhodnutí, jež vedla nejen k rozvoji firmy, ale i osobní proměně mikromanagera v lídra nadnárodní společnosti, který věří v sílu svého týmu.
Proč bylo první volbou pro expanzi firmy právě Slovensko?
Nebyl to žádný složitý příběh. SSI Group vždycky rostla a bude růst organicky, přirozeně. A tak bylo před těmi 10 lety Slovensko jasnou první volbou, kam rozšířit naše služby, po kterých už tam v tu dobu mimochodem byla silná poptávka. Tento první roll-out jsem si vzal za takový vlastní úkol a v té době jsem jen málo času strávil doma. Postupně jsme ale celý management předali novému slovenskému týmu a toto rozhodnutí s odstupem času vnímám jako opravdu dobré.
Jako místní se jistě dobře vyznají ve specificích trhu. Jaká má podle Vás ten slovenský.
Trh v každé zemi je specifický. Na Slovensku také. Vždy se setkáte s jinými náturami, mění se podmínky i požadavky v rámci jednotlivých lokalit v dané zemi, například podle toho, jaké obory jsou více či méně rozvinuté. A tomu je pak třeba přizpůsobovat i nabídku služeb. Pokud budu konkrétní, na Slovensku jsme začínali s podobnou nabídkou služeb integrovaného facility managementu, jaká nám tehdy dobře fungovala v Česku. Obsluhovali jsme obchodní centra, administrativní budovy nebo logistické areály. V drtivé většině to byly bezpečnostní služby. Dnes už je to naopak hlavně technická správa a cleaning.
Jaké momenty za těch 10 let působení SSI Group na Slovensku vnímáte jako klíčové?
Samotné rozhodnutí expandovat bylo klíčové v době, kdy se měnila vlastnická struktura společnosti. Potom už všechno šlo tak nějak samospádem – zakázka po zakázce, klient po klientovi. Postupně jsme do slovenského týmu dostávali know how a systémy, které fungovaly. Pak už jsme jen služby přizpůsobovali požadavkům klientů. Co pak bylo klíčovou změnou v oblasti zakázek oproti Česku bylo to, že jsme se mohli více zaměřit na veřejné zakázky. Na Slovensku byly ideální podmínky, abychom je mohli rozvíjet a kvalitně odpracovat. Díky této kontinuitě dodnes máme na Slovensku slušný přesah do veřejného sektoru.
Potkaly Vás naopak nějaké významné výzvy?
Ano, odehrála se u mě jedna velká změna. Vždy jsem pracoval s tím, že segment služeb vyžaduje mou každodenní přítomnost prakticky u všeho, co se děje. Po expanzi jsem ale musel tento přístup přehodnotit. Jednoduše už to nebylo v lidských silách. Poprvé jsem tedy práci a zodpovědnost delegoval, řídil týmy na dálku a takzvaně „vyběhnul“ z toho mikromanagementu, odkud se mi dlouho nechtělo. Nějakou dobu jsem se učil najít si správný tým, dát jim informace, prostor a nástroje a pak už jen věci kontrolovat. Byla to velká pracovní i osobní změna, díky které věřím, že jsem se skutečně posunul. Dřív jsem znal podle jména všechny zaměstnance. Dnes už to není možné, ale když si vyberete dobrý tým a umíte s ním komunikovat, tak je možné rodinnou firmu dobře vést i s určitým odstupem. Teď už vím, že na klíčových pozicích mám lidi, kteří tu práci často dělají lépe, než jsem ji tam dělal já. A to je pro mě zásadní.
Vy jste si ve firmě vyzkoušel kdejakou pozici. Dokonce jste i uklízel?
Ano, když jsem se v 90. letech začal připravovat na přijímačky na vysokou, tak jsem si přivydělával brigádou tehdy u táty ve firmě. A dělal jsem tam vše úplně od píky. Byl jsem na těch nejzákladnějších pozicích na všech místech, kde bylo potřeba. Stejně tak jsem pak brigádničil i během studia. Dělal jsem všechno – od vytírání podlahy po zamykání dvěří. Mně osobně určitě tato zkušenost udělala dobře. Vím, že lidé tvoří hodnotu společnosti a vážím si toho. To je také něco, co bych rád předal jako zkušenost mým dětem. A také proto že vím, jaké to byla na začátku, tak je pro mě naprosto úžasný zážitek sledovat, jak dnes pokračujeme.
Sleduje to s nadšením i Váš otec, který společnost v roce 1990 založil?
My spolu tou cestou jdeme tak dlouho, že o těch věcech ani nemusíme mluvit. Věřím, že táta radost z rozvoje firmy má. Táta je takový můj mentor. Vždycky přemýšlím, co by na mém místě udělal on, ale volám mu, až když si skutečně nevím rady. Naučil jsem se o něj řešit problémy s klidem, rozvahou a také myslet pozitivně.
Když se ještě vrátíme na Slovensko. Změnila se podnikatelská strategie během těch 10 let?
Nejsložitější v rámci našeho oboru jsou vnější podmínky. Nedostatek dobrých lidí, neustále se měnící legislativa, změny nálad ve společnosti. To vše velký vliv na zaměstnávání lidí a možnosti, jak pracovat. Je to velmi složitý mechanismus, který se neustále mění, nekončící boj, při kterém bývá velmi málo času se adekvátně připravit. Z mé zkušenosti je třeba přemýšlet o řadu kroků dopředu. V nízkomaržovém byznysu prostě nesmíte zaspat.
Být neustále ve střehu – platí to i v oblasti nových technologií?
Moderní technologie jsou obrovský pomocník. Věřím, že když s nimi budeme pracovat a investovat do nich, budeme schopni stále zvyšovat efektivitu i kvalitu práce a současně snižovat náklady. Inovace jsou cestou, jak být v popředí byznysu. Proto je to jedno ze stěžejních témat, kterým se intenzivně věnujeme.
Stále více pozornosti věnujete také energetice. Plánujete rozšířit o tyto služby na Slovensko?
Ano a už jsme začali. Slovenské portfolio bude odpovídat profilu českého energetického byznysu, který jsme v SSI Group začali před 4 lety a intenzivně se tomu teď věnuji. Kromě toho chceme v rámci expanze dále rozšiřovat služby o komplexní energetický servis.
Vedle tohoto širokého portfolia služeb – v čem je podle vás SSI Group výjimečná?
Hlavní náš strategický cíl je investovat primárně do sebe. Máme otevřené oči a inspirujeme se a všechny naše služby se snažíme dělat co nejlépe. Proto větší část našich zisků investujeme do inovací a rozvoje firmy, hodně se díváme do zahraničí na nové technologie, nabízíme a aplikujeme je v rámci našich služeb. A to je naše hlavní zaměření. Nezastavovat, inovovat a jít dopředu. Tohle nás podle mého názoru nejvíce odlišuje. Ale také věřím, že výjimečná je naše firma především díky lidem, kteří ji tvoří.